Vuosi 2014

11.11.1414

AARNEN PÄIVÄN ILTAMAT   sunnuntaina 16.11.2014

Haapakosken Seurantalolla juhlistettiin Aarnen päivää Iltamilla   hyvin perinteisin menoin. Talolla on järjestetty iltamia vuosikymmenien ajan mutta viimeiset varsinaiset iltamat lienevät olleet yli kaksi vuosikymmentä  sitten. Ohjelma noudatteli entisajan iltamia. Juontajina toimivat  Heli Kolehmainen ja Esko Niemeläinen.

Tervetulotoivotus ja avajaispuhe  Rauno Poikolainen

Rauno  kertoi yleensä  iltamaperinteestä  ja iltamista Haapakoskella. Ainakin työväentalon valmistumisesta vuodesta 1908 lukien on iltamia vietetty Haapakoskella.  Järjestäjänä on ollut työväenyhdistyksen ja suojeluskunnan lisäksi  mm. Pyrintö ja osuuskauppaliike. 1960-luvulla televisio ja maaltamuutto saivat  iltamat pikkuhiljaa  hiipumaan koko maassa.

Musiikkiesitys  Ari Niemeläinen ja Martti Rask

45 vuotta sitten ensi kertaa samalla lavalla esiintyneet entiset haapakoskelaiset ystävykset Ari ja Martti kokeilivat yhteismusisointia ja viimeisestä yhteissoitosta lienee kulunut jo lähes 40 vuotta.  Mukavasti soitto ja laulu sujuikin lähes harjoittelutta, iloa ja intoa oli mukana – kenties perhosiakin  vatsassa.   Osa yleisöstä  joka oli mukana jo 45 vuotta sitten jännitti ja iloitsi heidän mukanaan.   Pojathan keikkailivat bändeineen 1960-1970-lukujen vaihteessa muutaman vuoden aktiivisesti jopa naapurimaata myöten mutta opinnot ja työt lopettivat keikkailun.   Nostalgiaa oli ilmassa!  Nyt he laulattivat yleisöä myös yhteislauluilla.

015

Joulusatu Jäähinen lukijana  Iki-Joulupukki eli Ilkka Seppä

Salissa kuunneltiin satua hiiren hiljaa ja  Ikin mainion esityksen  jälkeen nuoriso ilmoitti  sadun olleen  jännittävä ja mielenkiintoinen.

Voimisteluesitys,  veljekset Suhonen ja Lemettinen,  ohjaajana Mika Lemettinen

Kuuden nuoren miehen joukkue omasta kylästä  koostuen  Suhosen veljeksistä ,  Juuso, Jussi, Aatu ja Veeti sekä Lemettisen veljeksistä, Eeli ja Konsta sekä ohjaajana isä-Mika Lemettinen astui lavalle.  Hienosti sujuivatkin pyramidit sun muut taitolajit  Mikan selkeäsanaisten ohjeiden  mukaan.  Yleisö  jännitti suorituksien  onnistumisia ja osoitti sitten  raikuvat suosionosoitukset  pojille. Esitys oli loistava!

022

Haapakoskella kasvaa edelleen  nuoria, joissa on tähtiainesta. Niin oli voimistelunumeron kohdalla  mutta myös seuraavan ohjelmanumeron myötä.

Elokuvaesitys Päivä Poleenissa  Tohtori Hapero,   tekijöinä Eeli ja  Konsta Lemettinen sekä Akseli Venäläinen.

Elokuva voitti Pieksämäen Kulttuurikeskus Poleenin järjestämän lyhytelokuvakilpailun ja seuramme ja Ruukki ry palkitsivat pojat  pienellä   huomionosoituksella. Tulevaisuuden toivoja  kenties haapakoski-aiheisten elokuvien saralla!  Tekniikkaan ei ole aina uskominen ja niin nytkin hieman koneet reistailivat mutta vanhemmille tuli mieleen, että se oli samaa kuin ennen vanhaan filmikelojen vaihto.  Tuolloinkin mielenkiinnolla ja jännityksellä odotettiin jatkoa. Ja tottahan jatkoa saatiin.

Väliaika – puffetti, kahvia, lettuja, hornantuutteja ja outsiideriä (kaikille sopivaa)!

Väliajalla  juomien ja syömisten lomassa  jutusteltiin tuttujen ja tuntemattomien kanssa ja katseltiin salissa ollutta Haapakosken kylän talo-näyttelyä.  Arvat kävivät kaupaksi  ja pian päästiin jännittämään, miten  onni suosi   Arpajaisissa.

028

T a n s s i t

Orkesteri laajeni Arin ja Martin duetosta viisihenkiseksi entisen haapakoskelaisen Seppo Joutsemon , pieksämäkeläisten Kari ”Riveri” Joen jarumpali Mikko Juvelan tuodessa siihen täydennystä.

033

Ja niin  kaikui ”Talo nousevan auringon” ja monet muut ikivihreät bändin soitannassa ja kun alkuun päästiin niin lattialla  tanssin pyörteissä keinahteli joku pari  aina viimeiseen valssiin saakka. Kyllä tanssijoita olisi  ollut pitempäänkin mutta iltamien aikataulusta klo 17-20 ei paljon poikettu. Oli ollut ohjelmaa ja tanssia (puolet ja puolet) kuin entisajan iltamissa.  Nyt ei tarvittu maksaa huviveroa, joka onneksi jo v. 1981 poistui. Toki  ohjelmallisissa iltamissa veron suuruus olisi  ollut  huomattavasti pienempi kuin pelkissä tansseissa.

Haapakoskella iltamaperinne herätettiin eloon ja kuten nuoret totesivat ”ei iltamat ollut ollenkaan hullumpi tapahtuma”  ennakkoepäilystä huolimatta! Siitä vaan nuoret suunnittelemaan omannäköisiään iltamia.

Suuret kiitokset kaikille esiintyjille, puffetin pitäjille ,letun paistajalle   ja muuten mukana olleille ja tietysti suuret kiitokset yleisölle!

Yhteistyö Aarne Haapakoski-seuran ja Ruukki ry:n kesken sujui loistavasti  –  kiitos molemmille  tahoille! Me tapaamme jälleen!

Kuutamokävely Haapakoskella 9.9.2014

alla olevasta linkistä yhteenveto tapahtumasta

20140909Kuutamokävely

AARNE HAAPAKOSKI-seminaari 3.8.2014 Poleenissa

Seminaarin aiheena oli ”Aarne Haapakoski, lehtimies – utelias tutkija”

Ilkka Seppä luennoi Aarne Haapakoski-seminaarissa 3.8.2014 aiheena Outsiderin lehtimiesura

Tilaisuudessa luovutettiin Aarne Haapakosken arkisto Pieksämäen Kotiseutuarkistolle

Aarne Haapakosken tytär Kristiina Hakala ja hänen miehensä Tapani Hakala allekirjoittamassa kirjailijan arkiston luovutusasiakirjoja Taustalla aineiston vastaanottavan Pieksämäki-seuran edustajat sekä Aarne Haapakoski-seuran edustaja.

Poleenin aulassa oli Aarne Haapakoski reportterina aiheinen näyttely

Näyttely reportteri Aarne Haapakosken kirjoituksista

HAAPAKOSKI-päivät 2.8.2014 Haapakoskella

Aarne Haapakoski-seura järjesti näyttelyn aiheena Aarne Haapakoski reportterina. Esillä oli aikakauslehtiä, matkakirjoja sekä aineistoa sodan ajalta Aarne Haapakosken toimiessa TK-miehenä                                                                                                                               Myynnissä oli mm. Raimo Jokisalmen kirjaa Outsiderista, Jorma ”Jope” Pitkäsen sarjakuva kirjaa, postkortteja, seuran paitoja jne