Vuosi 2013

16.11.1313

TAPAHTUMIA 2013

AARNEN SILLAN  vihkiäiset 16.11.2013

Aarnen päivänä lauantaina 16.11.2013 klo 14:00 vihittiin Aarnen silta virallisesti käyttöön. Tämän Putkolantien Pentlammenjoen ylittävän silloisen sillan Outsider joutui ylittämään sillä Hornanlinna sijaitsi ”toisella puolella jokea” . Ohjelmassa oli sillan virallinen avaus avajaispuheineen, torvisoittoinenn ja itse Outsider  Frida-vaimoineen kunnioitti  ti-laisuutta läsnäolollaan ja leikkasi sillan poikki pingoitetun sinivalkoisen nauhan.Päivän ohjelma jatkui seurantalolla, jossa ohjelmassa mm. filmi Aarne Haapakoskesta, Raimo Jokisalmen luento Outsiderin Haapakoskella perustamista eri kerhoista, mm Momi-kerhosta. Puffet palveli tilaisuuden ajan, tarjolla oli esim. Hornantuutteja ja Outsiideriä. Karaokea laulettiin klo 18:00 alkaen.

Ruukki ry:n toimesta pihalla oli soppatykki, josta sai hernekeittoa.

HAAPAKOSKET NOUSUUN –TEEMALLA järjestettiin kesällä 2013 monipuolinen tapahtumien sarja Haapakosken kylällä, kulttuurikeskus Poleenissa ja Kulttuuripappila Sylvissä. Kylätapahtuma KORKKINAT lauantaina 29.6. keräsi runsaasti yleisöä paljas-tamaan Kalle-Kustaa Korkin korkkipatsaan.  Suurikokoisen patsaan paljasti itse  nimi-hahmo, jota esitti Aarne Haapakoski-seuran sihteeri Rauno Poikolainen.  Tapahtumassa oli mukana muitakin historiallisia henkilöitä.  Anna Väänänen oli sisäistänyt Margareta-neidin (Margareta Degerman) hahmon ja Ilkka Seppä esiintyi Haapakosken tehtaan mui-noisen patruunan ja suurliikemies Putilovin historiallisena hahmona.  Molemmat kertoi-livat Haapakosken historiasta ja tapahtumista hahmojensa aikakaudelta.

Juhlapäivän aikana kerättiin myös tarinatietoutta niin nykyisiltä kuin entisiltäkin haapa-koskelaisilta.  Mukana tuodut vanhat valokuvat skannattiin heti talteen, jolloin henkilö-kohtaisesti muistorikkaita kuvia ei tarvinnut jättää erikseen arkistoitavaksi. Ohjelmaan kuului myös sarjakuvataiteilija Jope Pitkäsen Haapakosken elämää kuvaavan piirros-albumin julkistaminen.  Taiteilija sai istua pitkään kirjoittamassa kirjaansa puumerkke-jään.  Seurantalon pihalla soitti Seppo Heiskasen johtamana Keski-Savon puhallinorkes-teri.  Myytävänä oli makoisaa hernerokkaa, ”hornantuutteja” ja ”outsiideriä”.  Lapsille ja nuorille oli oma teatteriteltta.  Hevosparivaljakko kyyditsi väkeä Soukkasen rannalla olevalle laavulle makkaranpaistoon.  Hevosajelu kelpasi hyvin jonoihin asti.  Vasaroitiinpa päivän kuluessa vielä huutokaupassa Reijo Kokon kuuluvalla äänellä melkoinen tavara-määrä uuskäyttöön. Kyläpäivän kruunasivat latotanssit, jossa tahdin antoi Raimo Joki-salmen orkesteri Unikuva.

OUTSIDER-kirjallisuustapahtumassa sunnuntaina 30.6.2013 Pieksämäen kulttuurikes-kus Poleenissa paneuduttiin kirjailija Aarne Haapakosken alias Outsiderin romaanituo-tantoon.  FT, professori H.K.Riikonen piti perusteellisen esitelmän Haapakosken romaa-neista ”Purppurantekijä” ja ”Abiel tähdistälukija”.  Professori Riikonen oli koonnut aineis-toa jo useita vuosia, mutta vasta nyt tulivat ansiokkaat tutkimukset ja näkemykset julki-suuteen.  Mediahistorioitsija FT Paavo Oinonen toi autenttisilla äänityksillä Kalle Kustaa Korkin ja Pekka Lipposen radioseikkailut elävästi yleisön koettaviksi.  Mielenkiintoinen paluu monien omiin lapsuuden muistoihin synnytti kuulijoissa iloisen innostuksen.  Aarne Haapakosken elämänkerta-teoksen kirjoittanut Raimo Jokisalmi kertoili Outsiderin, tuon ikuisen kujeilijan, perustamista hilpeistä ”kerhoista”.  Moniosaamista vaativat säännöt olivat pitkä pykäläluettelo kujeilevia tehtäviä, joista jäseneksi pyrkivän tuli suoriutua.  Näillä kerhoillaan kirjailija pyrki luomaan virikkeellistä menoa liian rauhalliseksi kokemansa ruukkikylän arkeen. Kirjailijan tytär Kristiina Hakala ja hänen miehensä Tapani Hakala lahjoittivat Aarne Haapakoski-kirjailijaseuralle Momi-kerhon rautaisen ristin, joka on tehty Haapakosken tehtaalla.  Seuran puheenjohtaja Kauko Hotti otti ristin vastaan kantaen sitä kaulassaan urheasti ristin 20 kg painosta huolimatta.

AARTEIDEN HAAPAKOSKET-taidenäyttely avattiin heti juhlaviikonlopun jälkeen Kulttuuripappila Sylvin näyttelytiloissa.  Outi Kuma ja Anna Väänänen toivat esille vanhan ruukkikylän lumouksesta syntynyttä taidettaan.  Yksi näyttelyhuone oli omistettu Jope Pitkäsen piirrostaiteelle sarjakuvasuurennoksin.  Esillä oli myös Aarne Haapakosken luonnoslehtiöstä löytyneitä värikkäitä taidepiirroksia.  Outi Kuman laaja teosmateriaali perustui taidevedostettuihin valokuviin ja niiden temaattiseen ryhmittelyyn.  Anna Väänäsen teokset olivat syntyneet vanhoista tehtaan esineistä ja niistä edelleen käsitellyistä taideteoksista.  Näyttelyt olivat esillä koko heinäkuun 2013.