Kysy meiltä

Meiltä voit kysyä Aarne Haapakoskeen sekä hänen tuotantoonsa liittyviä kysymyksiä, jotka askarruttavat mieltä. Lähetä kysymys sähköposilla osoitteeseen ilkka.seppa@pty.inet.fi tai postitse Aarne Haapakoski-seura ry, Putkolantie 62, 77520 Haapakoski.

Kysymyksiin vastaamme tällä sivulla.

Kysymyksiä ja vastauksia:

Kiistelin kaverini kanssa siitä, onko Aarne Haapakoski lähtöisin Rantasalmelta. Hänen mielestään on?

Rantasalmi tulee helposti mieleen siitä, että kirjailija sijoitti ”prinssieverstinsä” Pekka Lipposen syntymään Rantasalmen Saparomäessä. Aarne Haapakoski itse on kotoisin Pieksämäen maalaiskunnan Haapakosken kylästä. Alkuperäiseltä nimeltään hän oli Laitinen, mutta muutti nimensä kotikylänsä mukaiseksi.

Onko totta, että Aarne Haapakoski olisi kirjoittanut muinoin myös avaruusseikkailuja?

Kyllä, hänen tuotantoonsa kuuluu 1940-luvun lopulla julkaistut kuusi ihmisrobotti Atoroxin seikkailukertomusta. Koneihminen Atorox seikkaili lähiplaneetoilla, kuten Kuussa, Marsissa, Venuksessa ja Merkuriuksessa. Haapakoski oli yksi varhaisempia science fiction -kirjailijoitamme. Turun Science Fiction -seura on jakanut vuodesta 1983 Atorox-palkinnon parhaalle kotimaiselle tieteis- tai fantasianovellille.